Srovnávání je těžké se ubránit a tak si nešlo nevšimnout jistých rozdílů mezi chováním. Evropský a severoamerický zákazník je jiný šálek kávy. Speciální epizodou jsou Američané.
V anglické jazykovce s „klienty“ nebyl sebemenší problém. Když měl někdo požadavek, byl ve většině případů pochopitelný. Kdežto v klasickém obchodě, kde se potkávám s nejrůznějšími zákazníky napříč věkem, národností, vzděláním a zaměstnáním je těžké se někdy ubránit úsměvu.
Obecně se dá říci, že Severoameričané jsou nároční zákazníci. Očekávají narvané pulty věcí, moc nezdraví, občas neděkují, chtějí slevy, reklamují nereklamovatelné a když čirou náhodou nemáte jejich velikost, je to pochopitelně vaše chyba, že si nemohou něco koupit. Nedokážou to přijmout jako prostou realitu, že je obchodník v tu chvíli bez dané věci.
Jak mi vysvětlil můj dnes již bývalý kolega, nejhorší generací jsou tzv. babyboomers. Očekávají, že jim všichni všechno strčí až podnos a ještě dostanou slevu a poukázku na další nákup.
Američané jsou kapitola sama pro sebe. Alespoň v mém obchůdku je poznám téměř po pátém slovu. Tradiční komunikace vypadá takto:
- Já: Hello, how are you today?
- Zákazník: Do you guys have … boots, pants, vests, etc.
Takže tak. A pro odlehčení několik vtipných situací z každodenní komunikace:
- Já: Dobrý den, jak vám můžu pomoci?
- Zákaznice: Dobrý den, hledám botu na každodenní chození ale i na nějaký jednoduchý výšlap.
- Já: Okey, tak to bysme měli tydlety. Ty jsou na to jako dělané, podrážka je měkčí, přesto s dostatkem podpory pro nošení lehkého batohu, super komfortní díky paměťové pěně v celé patě a na nártu.
- Zákaznice: Aha, a nemáte nějaké jenom na sucháč?
- Já: Ehh? Myslíte pohorky na sucháč?
- Zákaznice: Jo, nemám ráda zdržování se tkaničkami, chci boty do kterých stoupnu, zapnu a můžu jít.
- Já: Okey, takový nemáme.
Další situace – cápek silně vyvinutý přes bříško příde do obchodu a hledá nějakou bundu, neměl jsem čas tak jsem se mu věnoval až po chvíli co si sám zkoušel bundu.
- Já: Dobrý den, tak jak je ta bunda?
- Zákazník: No, je moc pěkná, to víte 40% sleva. To se musí využít.
- Já: No jo, to je výhodný nákup. Švédská značka, dobrej materiál, nepromokavý stejně jako Gore-Tex.
- Zákazník: Hm, hm, to jo no. Jen je mi to trošku těsnější přes břicho.
- Já: No jo, to je fakt, tak to zvažte. Jinak ramena, délka a rukávy jsou okey?
- Zákazník: Myslím, že jo. Jakou můžu dostat ještě další slevu na tu bundu když mi není?
- Já: Ehh? Ale vždyť už je ve slevě.
- Zákazník: Já vím, ale ptám se na další slevu.
- Já: Ne. Žádná další není, 40 % je maximum.
- Zákazník: Tak to ne. To jí nechci. (Vrací bundu na věšák a na stojan) Jak to, že nedělají ty Švédové větší bundy, na nás pořádný chlapi.
- Já: No, Švédové jsou štíhlý, tak to nepotřebujou.
- Zákazník: Aha, tak jo, nashle.
Situace, kdy ženská donese boty do obchodu a chce je reklamovat, protože jí začala praskat kůže. (Boty jsou evidentně bez údržby, vosk viděly maximálně na obrázku.)
- Můj šéfík a majitel obchodu: Dobrý den, jak vám můžeme pomoci?
- Ona: Dobrý den, chci reklamovat boty, nemám je ani dva roky a už se rozpadají.
- Můj šéfík: Okey, ukažte, hm, hm, to je zajímavý a jak jste je ošetřovala?
- Ona: Jak jako ošetřovala?
- Můj šéfík: No jak jste se o ně starala?
- Ona: No jak, jak, jak … nijak, to přece nemusím, jsou kožený tak musí něco vydržet.
- Můj šéfík: No víte, aby vám vydržely déle, musela byste je čistit, voskovat a tak…
- Ona: To já občas dělala a dávala jsem je schnout do trouby, aby to bylo rychlejší…
- Můj šéfík: &@&&####?????&&&“““!!!!!!!
Situace – přišly nám batohy nejmenované švédské značky – moc pěkný krosny se skvělými vlastnostmi, měly jsme je pět dnů v obchodě. Chlapík přišel dovnitř a začal je okukovat.
- Já: Dobrý den, jak to jde?
- On: Dobrý den, jojo, mám se dobře, co vy?
- Já: jojo, good good. Jak vám mohu pomoci?
- On: no koukám tady na tu Kajku 75 litrů.
- Já: Okey, na co ten batoh potřebujete?
- On: no na pochody, hiking okolo Whistleru a tak obecně po Britský Kolumbii.
- Já: okey, dobrá volba, ten druhý je spíš na cestování, tak bych zůstal u tohodle, …. popsal jsem celej batoh, všechny kapsičky, vzpěry, popruhy, nastavení, fíčury … no vše.
- On: Hm, vypadá to jako super batoh, tak já si ho vezmu, kolik stojí?
- Já: 400 kanadských dolarů před daní
- On: (začne prohlížet povrch batohu) nooo, a nemůžu dostat slevu? Vypadá, že je zaprášenej…
- Já: (začnu se tlemit) no, přišly nám před pěti dny, měly jsme jich pět, mám poslední dva… tenhle a jeden vzadu.
- On: To asi znamená, že ne co ?
- Já: Jo. To znamená ne.
- On: okey, tak já si to vezmu i tak.
Tak to jsou asi ty zatím nejvtipnější věci z mého obchodu. Ale je to výběr takže se najdou i příjemný zákazníci, kteří jsou ve finále moc spokojení se službama a servisem co poskytujeme.
Jeden komentář