• Recenze
    • Vybavení
    • Ubytování
  • Tipy a triky
  • Česko
  • Evropa
    • Irsko
    • Malta
    • Nizozemsko
    • Německo
    • Portugalsko
    • Rakousko
    • Skandinávie
    • Slovinsko
    • Španělsko
  • Kanada
    • Cestování a zážitky
    • Praktické informace
    • Škola
    • Ostatní
  • Mexiko
  • Srí Lanka
  • Mapa příspěvků
  • Seznam článků
  • O nás
    • Autoři
    • Kde jsme už byli
  • Mapa příspěvků
  • Seznam článků
  • O nás
    • Autoři
    • Kde jsme už byli
Facebook Instagram
S baťůžkem
  • Recenze
    • Vybavení
    • Ubytování
  • Tipy a triky
  • Česko
  • Evropa
    • Irsko
    • Malta
    • Nizozemsko
    • Německo
    • Portugalsko
    • Rakousko
    • Skandinávie
    • Slovinsko
    • Španělsko
  • Kanada
    • Cestování a zážitky
    • Praktické informace
    • Škola
    • Ostatní
  • Mexiko
  • Srí Lanka
Domů » Kanada » Ostatní » Starbucks: Dějství třetí – další zkušenosti
Ostatní

Starbucks: Dějství třetí – další zkušenosti

Kateřina Petrová 6.8.2013 crazy canadian people, práce, starbucks

Už uběhl nějaký ten pátek od doby, kdy mě z mé tréninkové pobočky přesunuli na pobočku, kde od té doby působím. Začátky opravdu nebyly lehké, protože každý předpokládá, že všechno víte, všemu rozumíte a hlavně znáte všechna anglická slovíčka, která se točí kolem kávy. No…ehm..jaksi nee:)

Zákazník je v každé zemi jiný

Starbucks montérky :)
Starbucks montérky :)

Musím přiznat, že než jsem začala dělat ve Starbucks, nečekala jsem, jak různorodí zákazníci opravdu mohou být. V ČR jsem dříve pracovala brigádně v různých supermarketech, drogeriích, elektru – no našli byste mě asi fakt všude, protože jsem si užívala nabízení a prodávání produktů od zubní pasty až po kočičí žrádlo Whiskas:) Měla jsem ale jen české zkušenosti, s českými zákazníky a když to byli zahraniční zákazníci, moc jsem jim výrobky nevysvětlovala. Kanadská zkušenost mě tady ale opravdu dostala. Zjistila jsem totiž, že každá pobočka Starbucksu má jiný druh klientely. I v takovémto řetězci zjistíte, že s každým zákazníkem musíte mluvit naprosto odlišně, abyste vyhověli jeho přání. Na začátku mě to dost štvalo, ale postupem času zjišťuji, že mě to učí čím dál lepším a lepším komunikačním schopnostem, vyjednávání, řešení nestandardních situací, řešení připomínek a reklamací, no prostě všeho, co použijete v obchodním světě.

Ze začátku vás hodně štve, že vlastně nerozumíte tomu, co ti zákazníci chtějí. Není to o tom, že byste jim nerozuměli kvůli angličtině, ale kvůli Starbucks řeči. Ano, i taková existuje. Tak schválně, věděli byste, co znamená:

London Fog
Dirty Chai
French Latte
Marble Mocha
Half-caf

To jen na okraj pár nápojů, které jsem opravdu za začátku neznala. Zatím pracuji převážně na kase, jako první člověk, který vítá zákazníky a začínám si to fakt užívat. Ze začátku jsem byla dost nervózní z cizí měny, z různých akcentů, z miliony nápojů které neznám, ale postupem času si na věci zvykám a už mi i nedělá takový problém začít se se zákazníky bavit nejen o tom, jaký drink chtějí připravit. I když se to nezdá, hodně lidí se vás zeptá, co přesně a kolik je čeho v určitém drinku. Tímto se opět dostávám k tomu, že kanadští zákazníci většinou přesně vědí, co chtějí a když to nemají, nemají problém si říct o výměnu drinku. Mnozí z vás jistě vědí, že když si jdete objednat drink do Starbucksu, barista (nebo cashier) píše vaše přání na kelímek a posouvá ho dál k baristovi, který drink připraví přesně podle vašich představ. A tady se mi dost často stává, že popíšu opravdu celou stranu kelímku odshora až dolů jednotlivými přáními zákazníka. Taková objednávka může vypadat pak i takhle:

tall cup: 1/2, 2, 1pV 1pWM, S, 180° -F, L

To je jedna ještě z těch celkem pochopitelných objednávek. Pro vysvětlení dodávám, že paní chce Latte, ve kterém budou 2 shoty espressa (jeden s kofeinem, jeden bez kofeinu), s 1 dávkou vanilkového syrupu a 1 dávkou bílé mocha směsi, se sojovým mlékem, spařeným na 180 stupňů Celsia, bez pěny.

Problém se zahraničními jmény

Když pracujete každý den na stejné pobočce, kde vám chodí z velké části ti samí zákazníci

Moje pobočka zvenku :)
Moje pobočka zvenku :)

každý den na ten stejný drink, předpokládá se, že si budete pamatovat jejich jména a i jejich drinky (ikdyž je jejich přání jakkoliv náročné). Zjistila jsem, že to se mi zatím tedy moc nedaří:) Většinou si zapamatujete, že tento člověk sem chodí každý den, ale už si prostě nepamatujete, co přesně si dává a hlavně, jak se jmenuje. Problémem je, že zákazníci to tady dost vyžadují a pokud si je nepamatujete, ne všichni jsou pak příjemní.

Největší problém mám s psaním jmen zákazníků. Opravdu neznám anglická jména natolik, abych je napsala bez chyby a nebo bez zeptání, jestli mi je mohou vyspelovat. Dokonce jsem od své manažerky zjistila, že když píšou zákazníci hodnocení na stránky Starbucksu, jak se jim líbí ta a ta pobočka, jací jsou tam zaměstnanci, jestli jsou se vším spokojeni, dost často jsou nespokojeni právě s tím, že někdo napíše špatně jejich jméno. Tohle prostě nechápu – když mi někdo na kelímek od kávy napíše špatně křestní jméno, akorát se tomu zasměju a bude mi připadat roztomilé, jak to kdo napsal. Tady jsou lidé akorát naštvaní. A když je požádáte o to, aby vám to vyspelovali písmenko po písmenko? Mluví tak strašně rychle, že stejně uděláte chybu. Někdy mám prostě sto chutí jim za tou kasou jen říct – „tak víš co? Zkus napsat a nebo jen vyslovit správně jméno Kateřina a uvidíme, jak na tom budeš“. Nikdo z nich by to nedal:)

Líbí se jim, že jsem z Čech

Moje pobočka
Moje pobočka

Jedna věc je tu fakt super. Stačí, když přivítám zákazníky už zažitou frází „Hi there, how are you?“ a minimálně 10 lidí denně se mě zeptá, odkud mám ten roztomilý akcent:) Když jim řeknu, že jsem z České republiky, rozzáří se jim oči a hned říkají, jak je to super a že mě vítají v Kanadě. Nedělám si iluze, že by věděli, kde to je – ani to po nich nechci. Ale je hrozně milé, že to všichni berou pozitivně. Mám pár zákazníků, se kterými si moc ráda povídám o tom, proč tu jsem, jak dlouho tu budu a jaké to je v ČR. Takoví zákazníci vám dodají sílu na dalších 50, které vás čekají:)

 

Přechozí příspěvek Norvan Falls: pěkná procházka k vodopádu
Další příspěvek Převod peněz na kanadský účet a zpět

O autorovi

Kateřina Petrová

Jsem milovníkem kávy, čokolády a ochutnávání všech možných kuchyní světa. V současné době si užívám čas s naší malou dcerkou, která se perfektně stará o každodenní dobrodružství:)

Související články

  • Změna adresy našeho blogu

    9.3.2014
  • Halloween

    Starbucks: Dějství sedmé – Rozloučení

    18.1.2014
  • Webhosting pro blog

    Co obnáší psát blog v Kanadě o Working Holiday

    19.12.2013
  • Starbucks fronta

    Starbucks: Dějství šesté – zákazník

    24.11.2013
  • Alpaca

    Pavlův pohled na jev zvaný severoamerický zákazník: welcome to hell

    20.11.2013
  • Poslední dva měsíce a deset dnů v Kanadě

    10.11.2013
  • Starbucks: Dějství páté – Halloween

    2.11.2013
  • Starbucks: Dějství čtvrté – volunteering

    19.10.2013
  • Češi v Kanadě v roce 2012 a 2013

    8.10.2013

Odpovědět

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Štítky

aplikace autem banka bydlení crazy canadian people doprava hory hotel hrad ILAC jídlo kuchyně světa kultura letenky město North Vancouver oblečení outdoor panorama pevnost pivníček pivovar pivínko první dojmy práce před odletem příroda přístav recenze restaurace rozhledna seriál o práci starbucks start ubytování vancouver vhodné i pro děti video vybavení výlet zahrada začátek zámek Šumava škola